تا حالا از خود پرسیده‌اید چرا ظرفیت هارد دیسک‌ها و کارت‌های حافظه‌ای که خریداری میکنید کمتر از ظرفیتی است که بر روی جعبه آنها نوشته شده؟

آیا شرکت‌های سازنده ابزارهای ذخیره‌سازی اطلاعات در صدد کلاه گذاشتن بر سر مشتریان خود هستند؟ علت این تفاوت فاحش چیست؟ نحوه محاسبه ظرفیت واقعی ابزارهای ذخیره‌سازی چیست؟

همه اینها سوالاتی است که در این مقاله اختصاصی به آنها پاسخ میدهیم، پس در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

تفاوت ظرفیت هارد دیسک و کارت‌های حافظه با مقدار نوشته شده‌شان بر روی جعبه آن، نه بخاطر این است که فایل‌های ناخواسته بر روی محصول  قرار داده شده است و نه بخاطر آن است که یک محصول معیوب خریده‌اید. علت این موضوع محاسبات ریاضی و تکنیک بازاریابی است.

درکی که انسان‌ها از اعداد در مغز خود دارند بر مبنای 10 است، علت این موضوع آن است که انسان‌ها 10 انگشت در دست و پای خود دارند. به همین دلیل است که به هر قسمت از یک عدد Digit (به معنی انگشت یا رقم) گفته میشود.

از سوی دیگر، کامپیوترها به اعداد در مبنای 2 نگاه میکنند، چراکه یک چراغ (لامپ‌های خلاء در کامپیوترهای اولیه) یا بیت تنها میتواند خاموش یا روشن (صفر یا یک) باشد.

این موضوع باعث شده است تا اساتید بازاریابی تصمیم بگیرند ظرفیت محصولات خودشان را بر مبنای 10 عرضه کنند، به این ترتیب در سیستم آنها هر مگابایت برابر 1.000.000 بایت و هر گیگابایت برابر 1.000.000.000 بایت است. در طرف دیگر برای یک سیستم دیجیتال همچون کامپیوتر، هر مگابایت برابر 1.048.576 بایت و هرگیگابایت برابر 1.073.741.824 بایت خواهد بود.

بنابراین در هر گیگابایت در مبنای 10 که در تبلیغات محصولات ذخیره‌سازی دیجیتال مشاهده میکنید، در حدود 70 مگابایت ظرفیت کمتری در مبنای 2 خواهیم داشت.

اگر به پشت جعبه محصول خریداری خود نگاه کنید مشاهده میکنید که با فونت ریز ذکر شده است که هر مگابایت 1.000.000 بایت در نظر گرفته شده است:

 

نحوه تبدیل مقدار تبلیغ شده به مقدار واقعی:

اگر به هنگام خرید یک هارد دیسک یا کارت حافظه میخواهید بدانید ظرفیت آن بر روی کامپیوتر شما چند گیگابایت نشان داده خواهد شد، کافیست مقدار تبلیغ شده (بر حسب گیگابایت) را در عدد 0.93 ضرب کنید، چرا که تفاوت هر گیگابایت بین مبناهای 2 و 10 هفت درصد است.

مثال: هارد دیسکی با ظرفیت تبلیغ شده 700 گیگابایت وجود دارد. ظرفیت واقعی آن بصورت زیر محاسبه میشود:

700 GB * 0.93 = 605.43 GB

بنابراین ظرفیت هارد دیسک ما در کامپیوتر 605.43 گیگابایت نمایش داده خواهد شد.

 

نتیجه گیری:

شرکت‌های تولیده کننده ابزارهای ذخیره‌سازی دیجیتال تفاوت بین مقدار تبلیغ شده و مقدار واقعی آن بر مبنای دو را عملی کلاهبردارانه نمیدانند و اینگونه استدلال میکنند که چون مبنای اعداد برای انسان دهدهی است و مشتریان ما هم انسان هستند، پس ظرفیت محصولاتمان را بر مبنای 10 عرضه میکنیم.

گرچه بحث در مورد این تفاوت‌ها ادامه خواهد داشت و در مقالات بعدی به مقایسه KB و KiB و علت و تاریخچه پیداش آنها خواهیم پرداخت، اما آنچه به عقیده ما مسلم است این است که وقتی از یکای دیجیتال استفاده میکنیم، مقدار آن هم باید بر مبنای دو باشد و روش پیاده‌سازی شده توسط شرکت‌های تولید کننده ابزارهای ذخیره‌سازی به بهانه اینکه مشتریان ما انسان هستند، از دید ما چیزی جز کلاهبرداری نیست.

 

 

 

دانلود این پست بصورت PDF