سلام

چند روزی هست که نسخه جدید مرورگر فایرفاکس یعنی نسخه 57 که به اسم کوآنتوم شناخته میشه بصورت رسمی منتشر شده است. من هم در این مدت نقاط قوت زیادی از فایرفاکس کوآنتوم دیدم و تصمیم گرفتم اندکی در موردش صحبت کنم.

مدتی بود که بنیاد موزیلا هر چی نسخه جدید برای فایرفاکس منتشر میکرد، نه تنها افزایش سرعت محسوسی در اون مشاهده نمیشد، بلکه مشکلات ریزی که ممکنه از دید خیلی ها پنهان بوده باشه هم بهش اضافه میشد، بطور مثال از نسخه 50 به بعد (اگر اشتباه نکنم) بنده قادر به استفاده از نیم فاصله در فایرفاکس نبودم، البته این تنها مشکل من نبود و خیلی از افرادی که مثل من از نیم فاصله تو متن هاشون استفاده میکردن این مشکل رو داشتن و حتی اعلام هم کرده بودن.

خوشبختانه بعد از یکسال تلاش، بنیاد موزیلا توانست طبق قولی که داده بود بزرگترین آپدیت فایرفاکس در 13 سال اخیر رو ارائه بده. اسم این آپدیت همونطوری که گفتم Firefox Quantum است که برای آن 75% از کدها بازنویسی کامل شده‌اند، یعنی بیش از 5 میلیون خط برنامه!  در واقع میتوان گفت این مرورگر عملاً یک مرورگر جدید است که کدهای آن باتوجه به تکنولوژی‌های امروز نوشته شده است.

رابط کاربری برنامه یا همون UI فایرفاکس نیز مجدداً و به شکلی نوین طراحی شده است که محققان موزیلا آنرا بر اساس عملکرد افراد به هنگام گشت و گذار در اینترنت طراحی کرده‌اند و نام آن را Photon گذاشته‌اند.

امکانات جدیدی نیز به فایرفاکس اضافه شده‌اند، همچون عکس برداری از صفحه بطور مستقیم و با استفاده از خود مرورگر. در انتها سرعت فایرفاکس کوآنتوم نیز در حدود 2 برابر نسبت به سال گذشته بیشتر و مصرف RAM آن نیز کاهش یافته است. در نتیجه با تشکر از طراحی دوباره و همچنین UI جدیدش بسیار نرم و عالی کار میکند.

پس اگر تا کنون فایرفاکس خود را آپدیت نکرده‌اید، هر چه سریعتر نسخه 32 یا 64 بیتی آنرا دانلود کنید و بر روی سیستم خود نصب کنید تا از کارایی اون شکفت زده بشید.