با سلام

مدتی بود که پست نذاشته بودم و فقط مشغول جواب دادن به کامنت ها بودم و امشب تصمیم گرفتم هر جور شده یه پست جدید برای دوستان قرار بدم. موضوعی که در این پست میخوایم در موردش بحث کنیم محاسبه مقاومت مورد نیاز جهت سری کردن با LED هاست.

همانطور که میدونید LED که در بسیاری از کتب فارسی با نام «دیود نورانی» هم ازش نام برده میشه، قطعه ای الکترونیکی از نوع دیودهاست، به این معنی که از یک طرف جریان رو از خودش عبور میده و از یک طرف عبور نمیده. این نوع دیودها که با عبور جریان الکتریکی از خودشون نور صاتع میکنن، روز به روز نقششون در زندگی ما پر رنگ میشه، به این دلیل که برخلاف لامپ های رشته ای مصرف برق بسیار کمتری دارن و علاوه بر ارزونتر بودن، طول عمر بسیار بالاتری هم دارن.

LED ها انواع مختلفی دارن که هر کدوم برای مصارف خاصی استفاده میشه، بطور مثال LEDهای معمولی که در تابلوهای روان و چراغ های راهنمایی و رانندگی استفاده میشه، یا LEDهای توان بالا که نور بسیار بیشتری دارن و ازشون در چراغ قوه ها و نورافکن ها استفاده میشه. نیاز به گفتن نیست که با پیشرفت تکنولوژی و کوچکتر شدن، LED ها امروزه جای خودشون رو در تلویزیون ها و مانیتور و LCD گوشی های شما هم باز کردن. همچنین سرعت بالای LED ها در خاموش و روشن شدن باعث شده که در صنعت مخابرات بجای لیزر در فیبرهای نوری هم کاربرد داشته باشه و احتمالاً در مورد تکنولوژی Li-Fi هم چیزهایی شنیده اید.

اگر اجزای یک دیود را بررسی کنیم، میتونیم شکل زیر رو داشته باشیم:

اجزای LED

 

از آنجایی که LED نوعی دیود است، نسبت به جریان و ولتاژ عبوری رفتارهای متفاوتی رو از خودش نشون میده، بنابراین محدود کردن جریان یک LED بوسیله مقاومت بسیار مهم و حائز اهمیت است.