بیت‌کوین پول و سیستم پرداخت دیجیتالی است که توسط برنامه‌نویس (یا گروهی از برنامه‌نویسان) ناشناس تحت نام «ساتوشی ناکاموتو» در سال 2009 بصورت اٌپن سورس منتشر شد. تمامی تراکنش‍های مرتبط با بیت‌کوین بین دو شخص بصورت Peer-to-Peer انجام میشوند، به این معنی که انتقال پول بصورت مستقیم و بدون دخالت هیچگونه واسطه‌ای (نظیر سایت‌های دیگر، دولت‌ها، بانک‌ها و...) انجام میپذرد.

به دلیل اینکه هیچ دولت و شرکتی دخالت و کنترلی بر روی این واحد پولی دیجیتال ندارد، از بیت‌کوین بیش از هر جای دیگر در دارک نت جهت انجام خرید و فروش‌های غیر قانونی مورد استفاده قرار میگرد، چرا که هویت خریدار و فروشنده میتواند مخفی بماند. لازم به ذکر است استفاده از بیت‌کوین فقط محدود به کارهای غیرقانونی و دارک نت نمیشود و بسیاری از وبسایت‌های موجود در نت (Clear Net) نیز در درگاه‎های خود از این واحد پولی پشتیبانی میکنند. بسیاری از هموطنان ما نیز در دوران تحریم جهت دور زدن تحریم‌ها پول‌های خود را به بیت‌کوین تبدیل کردند.

به پول‌هایی نظیر بیت‌کوین که بصورت دیجیتال و از رمزنگاری جهت تولید و ایمنی بخشی به خود استفاده میکند Cryptocurrency (ترجمه شده در فارسی با عنوان ارزِ رمزپایه) گفته میشود. گرچه امروزه چندین نوع Cryptocurrency مختلف ایجاد و معرفی شده است، اما بیت‌کوین اولین، اصلی‌ترین و پرطرفدار ترین Cryptocurrency موجود در جهان است.