شاید برای شما پیش اومده باشه که پاوربانک مثلاً 10.000 میلی آمپری خریدید و انتظار دارید باتری گوشی 1500 میلی آمپری شما رو رو حداقل 6 بار بطور کامل از صفر تا 100 پر کنه، اما چیزی که در عمل مشاهده میکنید رقمی پایین تر از حد انتظار شماست.

علت این موضوع چیست و ظرفیت واقعی یک پاور بانک چگونه محاسبه میشود؟ اگر این سوال برای شما هم پیش آمده و قصد خرید پاوربانک جدیدی را دارید، در این پست با ما همراه باشید.

موضوع از آنجایی شروع میشود که تمام پاوربانکها از باطری‌های 3.7 ولتی استفاده میکنند، اما ولتاژ USB و یا شارژرهای شما 5 ولت است و در واقع گوشی شما برای شارژ شدن به ولتاژ 5 ولت نیاز دارد. بطور مثال به تصویر بالا نگاه کنید. این تصویر ساختار داخلی یک پاوربانک 10.000 میلی آمپری شیائومی را نشان میدهد. این پاوربانک از 4 سلول تشکیل شده است. هر باطری دارای ظرفیت 2500 میلی آمپر ساعت است که بصورت موازی به یکدیگر متصل شده‌اند و در مجموع دارای ظرفیت 10.000 میلی آمپر شده‌اند. ولتاژ هر باتری نیز همانطور که پیشتر گفته شد 3.7 ولت است و چون آنها را موازی بسته‌ایم ولتاژ خروجی نیز 3.7 ولت خواهد شد.

پس تا اینجا همانطور که سازنده به ما گفته پاوربانک ما دارای ظرفیت 10.000 میلی آمپر است. از آنجایی که ما برای شارژ کردن به ولتاژ 5 ولت نیاز داریم، برد کنترلی بالای سلول‌ها یکی از وظایفش افزایش ولتاژ خروجی به 5 ولت است. از آنجایی که ولتاژ و شدت جریان  به یکدیگر مرتبط هستند، برای بدست آوردن ظرفیت باتری در ولتاژ 5 ولت باید بصورت زیر عمل کنیم:

ابتدا حداکثر توان باطری را ولتاژ 3.7 ولت محاسبه میکنیم:

P = V * I
P = 3.7(V) * 10(Ah)
P = 37 Wh

بنابراین توان باطری ما 37 وات ساعت خواهد بود.

اکنون با استفاده از همین فرمول اقدام به پیدا کردن I (شدت جریان) یا همون ظرفیت باتری خودمون در ولتاژ 5 ولت میکنیم:

P = V * I
I = P / V
I = 37(Wh) / 5(V)
I = 7.4 Ah = 7400 mAh

بنابرین باتری ما در ولتاژ 5 ولت ظرفیتش 7400 میلی آمپر ساعت خواهد بود.

اگر بخواهیم فرمول‌های بالا را ساده کنیم و فرمولی ساده‌تر بسازیم، به فرمول زیرخواهیم رسید: (فرمول از سمت راست خوانده شود)

ظرفیت واقعی = 3.7 * ظرفیت تبلیغ شده / 5

بطور مثال ظرفیت واقعی یک پاوربانک 20.000 میلی آمپری براساس فرمول بالا بصورت زیر محاسبه خواهد شد:

Actual Capacity = 3.7 * 20000 / 5
=> Actual Capacity = 14800mAh

بنابراین یک پاوربانک 20.000 میلی آمپری در واقع 14.800 میلی آمپر ظرفیت خواهد داشت.

اما موضوع در اینجا خاتمه نمیاید. به هنگام تبدیل ولتاز 3.7 ولت به 5 ولت مقداری از انرژی برای مدارات داخلی و مقداری دیگر نیز از طریق گرما هدر میرود که این موضوع باعث میشود مقداری از ظرفیت محاسبه شده را از دست دهید. شیائوی ادعا دارد مداراتش میتواند تا 98% بازدهی داشته باشند و شما تنها دو درصد از ظرفیت پاوربانک خود را در حین این تبدیل از دست میدهید، اما در برخی مدل‌ها و برندهای دیگر این مقدار میتواند تا 80% نیز کاهش پیدا کند. بنابراین باید توجه داشته باشید که در مقدار بدست آمده در فرمول بالا این موضوع را هم دخیل کنید.

بطور مثال در همان مثال بالا متوجه شدیم که ظرفیت واقعی باتری ما 14800mAh است. اکنون با فرض اینکه راندمان پاوربانک ما 90% باشد، ظرفیت واقعی برابرخواهد بود با:

14800 * 0.90 = 13320mAh

نتیجه‌گیری:

شرکت‌های سازنده پاوربانک هر روز به دنبال ساخت محصولاتی با ظرفیت بالاتر هستند تا با استفاده از این ارقام مشتریان را به سوی خرید محصولات خود جلب کنند. آنها میدانند که بیشتر افراد از این مسائل تکنیکی باخبر نیستند و نمیدانند که این ظرفیت برای ولتاز 3.7 ولت است و نه ولتاز 5 ولت که مورد نیاز گوشی‌هاست، بنابراین با ارقام بالاتر محصول خود را قدرتمندتر جلوه میدهند.

در شکل بالا ظرفیت پاوربانک در هر دو ولتاژ 3.6 ولت و 5.1 ولت ذکر شده است، اما کاربر به دلیل فونت ریز آن تا زمانی که بطور کامل این لیبل را نخواند متوجه این موضوع نخواهد شد. توجه داشته باشید که اکثر برندها تنها ظرفیت پاوربانک در ولتاژ 3.7 (یا 3.6) ولت را ذکر میکنند.

از آنجایی که بازدهی مدارات داخلی پاوربانک‌های در مدل‌ها و برندهای مختلف مشخص نیست، به عنوان یک قانون کلی پیشنهاد میکنم برای آگاهی از ظرفیت واقعی یک پاوربانک، 25% تا 30% از مقدار تبلیغ شده بر روی محصول کم کنید تا به ظرفیت واقعی آن پاوربانک نزدیکتر شوید.