یکی از سوالاتی که هنگام جستجو در نت و یا در انجمن های برنامه نویسی با اون برخورد میکنیم این هست که «اندروید استودیو بهتر است یا اکلیپس؟»

در این مقاله اختصاصی، آیس کت سعی دارد به این سوال شما جواب دهد. پس اگر جز آن دسته از دوستانید که در پاسخ به این سوال دچار مشکل شده اید، به شما پیشنهاد میکنید در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با خواندن نظر نویسندگان آیس کت بتوانید تصمیم خود را بگیرید.

بگذارید بازگردیم به روزهایی ابتدایی توسعه اندروید. پس از ساخت اندروید، توسعه دهندگان آن باید محیط و شرایطی را فراهم میکردند تا توسعه دهندگان دیگر بتوانند اقدام به ساخت App برای اندروید کنند. در آن زمان توسعه دهنگان اندروید اقدام به ساخت پلاگینی برای اکلیپس کردند که به آن ADT یا Android Developer Tools گفته میشد. زمانی که شما SDK اندروید را دانلود میکردید علاوه بر Software Development Kit بسته ADT را نیز دانلود میکردید تا با استفاده از آن بتوانید توسط اکلیپس برای اندروید برنامه بنویسید.

ADT به عنوان پلاگینی برای اکلیپس این امکان را فراهم میکرد تا در آن برای اندروید برنامه بسازید. اگر از برنامه نویسیان قدیمی اندروید باشید بدون شک با مشکلات اکلیپس کاملاً آشنا هستید، مخصوصاً بسته شدن کامل IDE و باگ های بسیار آن، از ساخت پروژه گرفته تا طراحی اکتیویتی و حتی کد نویسی!

اما علت بروز این مشکلات چه بود؟ اجازه دهید برای بالاتر بردن ارزش مقاله ای این پست بجای اینکه نظر خودم رو بگم به نظر Ken Kousen - مشاور جاوا و دارنده 5 مدرک دانشگاهی (دو تای آنها از M.I.T) - در مورد اکلیپس و ADT بپردازیم:

 

به عقیده من ADT بهتر از اکلیپس نوشته شده بود. اکلیپس در طی سال‌ها بزرگ و بزرگتر شده بود و با مشکل حفظ پایداری مواجه شده بود، اما از سوی دیگر Android SDK بی نقص و بدون هیچ مشکلی بود.

 

همانگونه که کن کازن به آن اشاره کرد، اکلیپس به دلیل گسترشی که در سال های اخیر داشته، پایداری یا Stability خود را به دلیل عدم رفع باگ های بوجود آمده از دست داده بود و با اینکه Android SDK بدون نقص بود، متاسفانه بطور پیاپی با مشکلات بسیاری در هنگام کار با اکلیپس مواجه میشدیم.

 

به دلیل همین مشکلات Google I/O در سال 2013 در کنفرانس خود اعلام کرد برای حل این مشکل در حال ساخت اندروید استودیو بر پایه InteliJ Idea است تا جایگزین اکلیپس و ADT شود. همچنین توسعه اندروید استودیو علت دیگری نیز داشت.

در گذشته ما برنامه های خود را کاملاً در داخل IDE میساختیم و هرگز چیزی که به هنگام ساخت فایل APK در آن میگذشت را نمیتوانستیم کنترل کنیم. به همین دلیل آنها اقدام به ساخت یک Build Tool به نام Gradle کردند.

Build Tool به ابزاری گفته میشود که طور خودکار اقدام به کامپایل سورس کد به کدهای باینری، پک کردن کدهای باینری و انجام تست های اتوماتیک بر روی فایل تولید شده میپردازد. (متاسفانه معادل فارسی برای Build Tool پیدا نکردم)

پشتیبانی اکلیپس از Gradle نه در گذشته و نه هم اکنون به هیچوجه مناسب نیست، اما InteliJ Idea که اندروید استودیو بر پایه آن ساخته شده است بسیار قوی و موثر از Gradle پشتیبانی میکند و همین موضوع باعث میشود که امکانات بسیار بسیار زیادی داشته باشیم. (در آینده در مورد Gradle و آموزش آن مطالبی قرار داده خواهد شد)

بنابراین با توجه به مطالب گفته شده اندروید استودیو به عنوان تنها IDE رسمی توسعه برنامه‌های اندروید ساخته شد.

متاسفانه مدتهاست که در وبسایت ها و انجمن های فارسی زبان این سوال پرسیده میشه که آیا وقت کوچ کردن به سمت اندروید استودیو فرا رسیده؟ و چیزی که شاهد آن هستیم این است که بسیاری از افراد بدون آنکه خود از اندروید استودیو استفاده کرده باشند اقدام به راهنمایی غلط کاربران کرده و آنان را نیز از نصب اندروید استودیو باز میدارند.

اما ما اینجا در آیس کت به شما دلایل زیر را میدهیم تا هر چه زودتر به اندروید استودیو کوچ کنید:

  1. اندروید استودیو بر پایه InteliJ Idea نوشته شده است، محیطی به شدت پایدار که هرگز مشکلات و بسته شدن های پیاپی اکلیپس را در آن مشاهده نخواهید کرد. کافیست از برنامه نویسان Java و تمام کسانی که با InteliJ Idea سر و کار داشته اند سوال کنید تا همه به اتفاق قدرت و پایداری آن را مورد تمجید قرار دهند.
  2. اندروید استودیو از Gradle پشتیبانی میکند، بنابراین شما میتوانید پروسه ساخت APK خود را کنترل کنید و برنامه خود را با ویژگیهای گوناگون تولید کنید.
  3. اندروید استودیو کاملاً از زبان فارسی پشتیبانی میکند، دیگر لازم نیست از مشکلاتی که اکلیپس در پشتیبانی از زبان های یونیکد داشت رنج ببرید.
  4. اندروید استودیو تنها IDE رسمی توسعه برنامه به زبان اندروید میباشد که بطور فعال بروزرسانی میشود. بیاد داشته باشید که اکلیپس ابزاری منسوخ شده است و دیگر پلاگین ADT توسعه داده نمیشود.
  5. اندروید استودیو به شما این امکان را میدهد تا تنها با نوشتن نام کتابخانه، آن را به برنامه خود وارد کنید، دیگر نیاز نیست با مشکلات دانلود و وارد کردن دستی کتابخانه ها به پروژه خود که در اکلیپس با آن مواجه بودیم دست و پنجه نرم کنیم.
  6. اندروید استودیو ویرایشگر تصویری XML بسیار قوی تر و سازگارتری نسبت به اکلیپس دارد.
  7. اندروید استودیو تمام کنترل های سفارسی را در پلت خود نمایش میدهد و نیاز به وارد کردن کد آن در قسمت XML نیست
  8. اندروید استودیو هوشمند است، علاوه بر شناسایی خطاهای موجود، راهکار حل آنرا نیز به شما معرفی میکند. (بسیار دقیقتر از اکلیپس)
  9. Refactoration دقیق و بدون خطا
  10. پشتیبانی محلی از سروریس Google Cloud Messaging
  11. پروژه های قدیمی شما که در اکلیپس توسعه داده شده اند به سادگی توسط اندروید استودیو قابل تبدیل است.
  12. ...

اگر شما نیز هنوز با استفاده از اکلیپس اقدام به توسعه برنامه های خود میکنید، به شما توصیه میکنیم حتماً خودتان اندروید استودیو را امتحان کنید و منظور ما این است که واقعا امتحان کنید، نه اینکه به حرف دیگران تصمیم به استفاده یا عدم استفاده از آن بگیرید.

مطمعن باشید دلیلی وجود داشته که توسعه دهندگان کتابخانه های اندروید و توسعه دهندگان برنامه های معروفی چون تلگرام و اینستاگرام و... به اندروید استودیو رو آورده اند.

بیاد داشته باشید که در جا زدن و عدم تست تکنولوژی ها و ابزارهای جدید توسط یک برنامه نویس تنها باعث عقب ماندنش از دیگران میشود.

شما چه فکر میکنید؟ اکلیپس یا اندروید استودیو؟

 

 

 

دانلود این مطلب بصورت PDF